Saturday, April 16, 2011

PMS = PREMENSTRUAL SYNDROM OR PENYAKIT MALAS SEJENAK??

ASSALAMUALAIKUM

kengkawan!!!!!lame da x jumpe korang...bz sangat da aku ni sampai x sempat2 nak update blog...bile da blog sunyi lme2 ni...ade mcam2 aku maw cerita..tapi aku x berapa in da mood skunk ni..biaselah..PMS..bile sampai jew penyakit yang mmg akn datang tiap2 bulan ni mule r aku pown jadi spesis tenuk yang x berapa ade pelajaran...taw cari makan jew...pastu taw na tido je...pastu bangun balik aku cari makan lagy..badan pown lama2 bleh jadi rupa badak "sumbung" bak kata adik sepupu aku yg b'umur 4 tahun..hehhe...

rite..bila sampai jew PMS ni aku x jadi diri aku kowt...na dating malas..na taip mesej malas..nak angkat kowl pown malas...sampai  EN.AHMAD FATHUL IZZAT jadi x paham ngn aku..so skunk ni aku dalam situasi dingin sikit2 ngn dy..malas nak layan dy...bukan dapat duit pown..hoh..tgk..da kuar da penyakit aku..even nak pergi dapur cari pinggan pown malas..tapi perut mintak makan..haish...so skunk aku na kongsi ngan girls out there yang mmg akan mengalami syndrome ni..guyz pown kena take note..xde lah korang rasa na cepat melenting bile rasa awek korang pelik...AHMAD FATHUL IZZAT..TOLONG BACE NI...

PERUBAHAN EMOSI / MOOD SWING


ni yang paling penting..bile berlaku perubahan emosi maknanya segala perkara yang berlaku dalam diri kita walaupun remeh2 je boleh jadi isu besar..bergantung pada diri wanita itu sendiri...setengah2 akan rasa marah..even benda yag kecik macam ex-gf bf korang dok komen2 kat fb die pasal benda x penting ke ade hal ngan member ke..kompom korang akan pk dia lebeyh pentingkan member dari diri korang sendiri..cuaca yang panas or sesak lalu lintas yang sikit2 pown leh wat korang marah..stengah2 wanita akan rasa sedeyh pulak..contohnye bila member x sempat nak belikan nasi kandar kat bawah rumah sebab dia ade hal lain..korang pown sedeyh sbb korang pk benda yang dekat pown x leh tolong..camne na jd BFF sampai bila2..peerrgghh smpai camtu sekali..pastu mula r nangis..

kenapa jadi macam ni??ni disebabkan tahap serotonin yang rendah dalam otak yang mejadikan keseimbangan kimia dal otak hilang...2 pasal korang dapat mood swing..jadi cara na atasi..korang bleh express feeling dalam diari..catat tarikh..lepas tu cuba wat senaman untuk lupakan perkara2 yang boleh buat korang jadi mood swing..jogging , berjalan and berenang adalah bagus dan menyeronokkan...

PRIVASI


yang ni memang EN.AHMAD FATHUL IZZAT patut tahu..memang betul bila aku dalam PMS aku mmg na dudk sendirian and x diganggu orang lain termasoklah ejat...aku x main2..bila dia kacau aku serius akan marah dia..time 2 la dia nak banyak sangat tanya...nek tension taw!!!x caya gy tanya die..ngeh..aku rasa girls2 lain pown ade kowt yang jadi macam aku..kadang2 ade jugak yang jenis nak pergi enjoy kat luar...ikot diri masing2 jugak..

so ape nak buat??cuba lakukan aktiviti yang x melibatkan orang lain..sibukkan diri..kalau bf ajak keluar gy dating ke ape ke..kalau korang rasa korang malas sgt2..tolak baik2 ye..kalau x paham bahasa korang maki jew..hahhaha...

KUAT MAKAN / MENGIDAM


yeah..ni yang paling best..aku on diet..tapi bila datang PMS mulalah aku x pk diet aku tu..main telan je ape un...setiap jam menguyah..sesetengah girls dorang craving or mengidam..dah macam orang pregnant pulak..tapi betul..simptom mengandung dengan datang haid sebenarnya lebeh kurang je..korang xkan ingat nak makan makanan lain selain benda yang korang idam 2..aku ni nak makan ikan keli x dapat2 dari mnggu lepas...sedeyh!!!!

yang ni memang xleh watpe..so makan jewlah ape yang korang nak pown..jangan lupa amek lebih sayur2 hijau n kuning..kenapa????nant aku jawap..

BERAT BADAN NAIK


korang rasa korang gemuk..nampak perut 2 macam besor jew..hhhehehhe..xpe2 itu semua biasa je..sebenarnya memang berat badan kita akan naik sekilo dua sebelum datang haid..lepas haid akan turun balik..kenapa berat badan naik???ini adelah disebabakan peningkatan hormon estrogen dalam badan..estrogen akan kasi mesej kat badan korang untuk simpan lebih cairan dalam badan..so korang akan rasa gemok sikit lorh..ngee..tapi kalo makan x berenti pown..err...xleh nak salahkan PMS jugak,,heheh

SAKIT2 BADAN

yup..korang maybe akan megalami sikit kekejangan otot..mudah sakit pinggang..payu dara pown rasa tegang and sensitif..jadi elakkan duduk lama2..lakukan senaman regangan..ooopss..jgn lupa lepas 7 hari habis haid lakukan BREAST SELF EXAMINATION untuk detect apa2 yang abnormal pada payu dara korang..jgn lupa lakukan setiap bulan..kalau rasa abnormal cepat2 jmpa doktor

TIDAK FOKUS


rite..yang ni memang ade terjadi kat aku..tapi not every PMS la..sebab bila aku tengok cter korea pown aku aku xkan fokus dengan mende lain..ape orang cakap sampai 3 4 kali pun belum tentu aku faham..ok 2 bila tengok cter korea..bila korang dalam PMS daya konsentrasi korang memang akan kurang..disebabkan penat and imbalanced hormon..ditambah dengan mood swing lagi memang korang akan bertambah2 clumsy bila buat kerja dan ambil masa yang lama untuk memahami sesuatu perkara..task2 yang perlu dilakukan juga x boleh na siap ikot time..

ok sekarang aku jawab kenapa korang kena ambil lebig sayur2 hijau n kuning...sebabnya bila otak kita rasa serabut dan xde daya konsentrasi maknanya otak kita kurang keseimbangan.bila x seimbang maknanya kita kurang amek VIT A and B..jadi cara nak seimbangkan balik dalam otak kita ni dengan makan sayur hijau dan kuning yang kaya dengan VIT A & B..ok...2 pasal aku pesan suh makan banyak2 sayur..heheh..makan buah sekali taw..bukan saja elok untuk keseimbangan otak..elok untk mengurangkan sembelit jugak..

kesimpulannya di sini..semakin kita berada di waktu PMS semakin malaslah jadinya diri kita yang bergelar perempuan ni..hehe..jgn malas2..nanti xleh kawen..heeee...hope info ni semua berguna untuk korang...

renung2..selamat beramal..

mmuuaahh guyz..MIZZ MEYMEY

4 comments:

  1. salam

    jom join ga saya http://queenroszaliza.blogspot.com/2011/04/queenpink-lucky-follower.html

    ReplyDelete
  2. minat purple keh ? hee same with me :)

    ReplyDelete
  3. haha sy pn slalu mengalaminya..:D

    ReplyDelete
  4. raja carl: yup obses purple...
    Nunui:girls mmg akan dapat penyakit ni..hahha

    ReplyDelete