Wednesday, July 13, 2011

GIGI OH GIGI..

ASSALAMUALAIKUM...


last 2 weeks aku gy dental clinin kot kolej aku...disebabkan aku ni dah lame x tgk ape jadi kat gigi aku so aku beranikan diri sikitlah..actually takut gak sebab dulu doktor check jew an x buat ape2 pown..memang takutlah...aku taw korang pown ramai jugak yang takut na jumpa doktor gigi...jangan takut..doktor x makan korang..dia rawat korang..korang kne cakap yang korang takut..so dia kan terangkan lagi detail pasal prosedur yang dia nak wat kat korang..

so lepas sekolah menengah aku memang x penah check gigi aku..hahha..malu tapi tu la hakikat..so bile aku rase da ade ciri2 abnormal dalam mulut aku (ape la gune aku amek nursing for 3 years kalo x tahu symptom2 tu semua) aku pown cepat2 pergi dental clinic..murah jew pown..as long as aku student bayar RM5 je..kalau tahu dari last2 year aku da buat...

so 3.15 ptg b'mulalah appoinment aku ngan doktor gigi tu..perempuan..cantik..orang sabah..wah..heheheh...dia tanye ape masalah aku an ape yang boleh dia buat untuk aku..aku pown jawab

"saya dah lama x check gigi saya doktor so saya x tahu ape da jadi ngan gigi saya ni...bila gosok gigi b'darah"






according to ape yang doktor tu cakap kat aku aku ade masalah karang gigi (pluque)..lain2 masalah xde..biasa la kalau dah lame x wat check up mmg karang gigi akan bermaharajalela dalam mulut kite..dengan itu bacteria2 akan wat rumah teres,pangsa,apartment,semi D,even banglo dalam mulut kita..dari situ muncul bau mulut yang x menyenangkan atau dalam bahasa lain halotosis..korang bayangkanlah korang gi dating dalam keadaan mulut korang ade baw so ape yang korang rasa..for sure korang ngan partner korang masing2 x selesa..dan dari situ gak dating x jadi..masing2 dok mengutuk diri masing2..

so balik semual kat cerita aku jumpa dentist yang cantik tu..dia cakap karang gigi tu yang buat gusi aku b'darah bila gosok gigi..so dia decice na buat scalling kat gigi aku maknanya dia cuci an buang semua karang2 gigi aku tu..sakit 2 xla..tapi for those people yg ade tahap sensitif yg tinggi korang akan x senang duduk sikitlah...but its ok..sekejap je x senang duduk tu..lpas tu korang akan relief for 6 months smpeilah temujanji ngan doktor balik..baguskan..susah untu setengah jam tapi senang untuk setengah tahun...


bila doktor start buat scalling mula2 tu sakit la...dengan air liur x bleh na telan..xleh na gerak sana sini..kne maintain position...aku rasa like hell..pastu aku t'dengar macam ade batu dalam mulut aku ni yang doktor tu cuba nak cungkil...dia pown cakap kalau dengar bunyi batu dan pasir tu..tu lah dia karang gigi..x sangka mulut pown boleh tumbuh batu...memang banyak darah time tu..tapi itu normal lepas 3 hari gusi akan mula sembuh and xde lagi bau mulut dan masalh gusi b'darah...

time aku wat treatment 2 malu kot..dengan students dental dok keliling aku..jadi model aku kejap..xpelah..ak faham dorang pown nak belajar..aku pown same jugak macam 2...sakit tu kurang la sikit sebab aku fokus kat muka doktor yang cantik 2...heheh..lepas wat treatment dorang siap bagy oral hygiene education tentang cara gosok gigi yang betol..cara na jaga gigi dengan baik ape yang boleh dan x boleh guna dalam mulut ni..suruh guna floss la jgn guna lidi..haish mcm2...tapi bagus..sbb mmg b'guna


aku rasa gigi aku lepas wat treatment makin nipis..maybe dulu ade selaput karang gigi tu kan..mmg masalah gusi b'darah tu dah xde...aku rasa senang hati sebab xyah fikir ade bau mulut and kne beli gula2 b'angin sebab na buang bau mulut..hahah...aku rasa makin b'semangat n confident bila na b'bual ngn orang...lihatlah dunia..gigi aku cantik..hahhaha

aku rasa korang pown patut pergi jumpa dentist sekarang ni semua untuk keselesaan dan kesihatan mulut korang jugak..korang patot refer BLOG DR.KAM untuk maklumat lebih lanjut...aku x blaja sal gigi sangat pown...heheh

till then bye2 guyzz

-MIZZ MEYMEY-

No comments:

Post a Comment